Rozhovor s franšízantem Tomášem Bartschem
Tomáš Bartsch strávil mnoho let v obchodu a cestovním ruchu. Přesto se rozhodl změnit obor podnikání a otevřít si franšízovou pobočku nabízející klientům finanční a realitní služby. O tom, jak se mu podařilo získat klienty v nových oblastech, navíc v době první covidové vlny, a kdo mu byl největší oporou, se rozpovídal v následujícím rozhovoru.
Tomáši, s podnikáním už máte vcelku bohaté zkušenosti, i když jste je asi nenabral v oborech financí a realit, ve kterých se pohybujte dnes. Je to tak?
Máte pravdu. S Renatou, která je mojí parťačkou doma i v práci, pocházíme původně z oboru cestovního ruchu. Než udeřila covidová pandemie, provozovali jsme několik poboček cestovní kanceláře a agentury. Díky tomu jsme získali zkušenosti s franšízovým modelem podnikání. Oblast financí mě ale bavila profesně i soukromě, takže jsem se jí věnoval souběžně s cestovním ruchem už od studií na vysoké škole.
Finance a reality jsou cestovnímu ruchu poměrně vzdálené. Co vás přimělo přesedlat na úplně jiné obory?
Finance mi byly vždycky hodně blízké, také jsem ten obor vystudoval a měl s ním i pracovní zkušenosti. V případě realit jsem pak opravdu vstoupil do nového oboru. S Renatou jsme už delší dobu přemýšleli o tom, že bychom naše portfolio rozšířili mimo oblast cestovního ruchu. Shodou okolností jsme u nás v Jičíně před třemi lety navštívili seminář pro podnikatele, na kterém tehdy společnost Broker Consulting představovala svůj koncept franšízových poboček OK POINT. Na konci prezentace už nám oběma bylo jasné, že je to přesně to, co jsme hledali. Pobočka spojující finanční, bankovní a realitní služby nám umožnila nabídnout klientům služby na té nejvyšší úrovni, a přitom s nimi budovat dlouhodobý přátelský vztah.
Jsou podle vás v těchto oborech nějaké rozdíly z hlediska franšízového podnikání?
Obchodní model franšízy stojí na stejných základech, ale přesto se v každém oboru podniká jinak. V případě franšízy v oblasti cestovního ruchu bych řekl, že jde spíš o systém „každý na svém písečku“, kde si franšízanti své know-how bedlivě chrání. Měl jsem pocit, že i centrála jakožto tehdejší franšízor měla v porovnání s centrálou Broker Consulting poněkud chladný přístup. A to jak z pohledu podpory franšízantů, tak i školicího systému. Současný franšízor Broker Consulting je mi mnohem víc partnerem. Ze strany vedení firmy, centrály i kolegů cítím velkou podporu, vždy mi poradí a pomohou, s čímkoli se na ně obrátím. Zároveň v celé firmě existuje hodně propracovaný systém vzdělávání, který pomáhá nováčkům v zapracování, ale poskytuje i průběžné vzdělávání pro ty, co už jsou v oboru déle. Tento školicí systém jsem velmi ocenil, když jsem si potřeboval doplnit znalosti z realitní oblasti.
Svou pobočku v Jičíně jste otevřel v první vlně koronavirové pandemie, tedy v červenci roku 2020. Co pro vás bylo tehdy úplně nejtěžší?
Měl jsem asi štěstí v neštěstí, protože pobočku jsem sice otevřel v první covidové vlně, ale krátce po rozvolnění 1. července, kdy už bylo v ulicích zase dost lidí. Nezačínal jsem úplně od nuly, protože jsem si už finanční zprostředkování takříkajíc osahal na několika obchodních případech v předchozím půl roce. Díky tomu jsem získal jistotu a možnost na vlastní kůži zjistit, jak dobře funguje sdílení zkušeností v rámci firmy. S partnerkou se nám i v tak krátkém čase podařilo vybudovat si u klientů důvěru a ukázat jim, že jsme schopni nabídnout jim servis na špičkové úrovni a starat se o ně dlouhodobě. Ve druhé covidové vlně se pak na pobočce příchod návštěvníků z ulice téměř zastavil, ale naštěstí jsme klientům mohli dál pomáhat formou on-line schůzek i po telefonu.
Kam se váš OK POINT od té doby posunul? Rozrostl se například pracovní tým na pobočce?
Přibylo nám obrovské množství klientů, kteří naše služby často doporučují i svým známým. To je pro nás největší projev důvěry, které si s partnerkou opravdu moc ceníme. Samozřejmě se rozrostl i náš tým. Vedle mě a Renaty, která je tou nejlepší oporou celého týmu, máme asistentku Janu, která se věnuje primárně administrativě a chodu pobočky po provozní stránce. Kolega Michal má na starosti například finanční konzultace a pravidelný servis klientům. Nedílnou součástí naší pracovní party je také kolegyně Natálka, která sice dodělává poslední semestr vysoké školy, ale na pobočce odvádí obrovský kus práce.
Uvažoval jste někdy, že byste si otevřel ještě další pobočku nebo i více poboček?
Jak se říká, kdo nejde dopředu, ten couvá, takže o tom samozřejmě uvažuji. Zastávám ale názor, že růst má být řízený a postavený na pevných základech. V současné době nechceme dělat nic na úkor kvality služeb, které poskytujeme našim klientům z Jičína a okolí. Uvidíme, co přinese budoucnost.
Jak se Vám daří získávat nové klienty v Jičíně, který má jen zhruba 17 tisíc obyvatel?
Máme štěstí, že náš OK POINT stojí v Jičíně na velmi atraktivním místě, takže si k nám lidé snadno najdou cestu sami. Další skupinou klientů jsou klienti Broker Consulting, kterým zajišťujeme pravidelnou péči a servis. A jak už jsem zmínil, nové klienty získáváme i díky těm stávajícím, kteří nás doporučují svým známým, přátelům a kolegům.
A co vaši stávající klienti? Vnímáte za ten rok a půl nějaký rozdíl v požadavcích, se kterými se na vás obracejí?
Ano, v porovnání s dřívější dobou dnes klienti neřeší jen dopady pandemie na svou peněženku, ale mnohem víc reagují na aktuální ekonomické dění. Zajímají se hlavně o to, jak ochránit své volné prostředky před vysokou inflací. Vedle toho u nás také hodně poptávají revizi stávajících smluv k majetkovému a životnímu pojištění. Kvůli rekordní inflaci jim totiž hrozí, že budou mít majetek podpojištěný. V případě životního pojištění pak pojistné částky, které si klienti nastavili před mnoha lety, nemusí dostatečně pokrýt situaci, kdy jim na nějakou dobu vypadne pravidelný příjem.
Zároveň klientům pomáháme s nákupem, prodejem i pronájmem nemovitostí. Přestože jsou teď obecně ceny na realitním trhu vyšponované, zájem našich klientů neopadl. Lidé totiž chtějí bydlet ve vlastním v jakékoli době a myslím, že pro nás Čechy to platí dvojnásob.
Rozhovor vyšel v deníku Mladá Fronta Dnes 24. února 2022