„Mám za sebou zkušenosti z nadnárodní společnosti, kde jsem fungovala v top managementu na pozici finanční a personální ředitelky. Vyzkoušela jsem si samostatné podnikání i práci ve státní sféře, kde jsem při studiu působila jako učitelka. Jednotlivé zkušenosti jsem vyhodnocovala, abych zjistila, který model mne nejvíce profesně uspokojuje a dává mi dlouhodobě největší smysl v kombinaci s rodinou a dětmi. A vyšel mi franšízový podnikatelský formát,“ komentuje své podnikání Markéta Francová, podnikatelka a ředitelka franšízové pobočky OK POINT v Kladně.
České ženy podnikatelky nejčastěji začaly budovat vlastní byznys tak, že opustily konformní vody zaměstnaneckého poměru s pravidelným příjmem. Uvedlo to 38,4 procenta respondentek v průzkumu společnosti Ipsos pro Broker Consulting zaměřeném na podnikající ženy. Druhým nejčastějším způsobem, jak se ženy stanou samostatně výdělečně činnou osobou, je zahájení podnikání během nebo těsně po mateřské či rodičovské dovolené. Tento postup uvedlo 23,5 procenta odpovídajících.
Sebevědomí, svoboda, flexibilita i profesní uspokojení
A proč ženy čím dál častěji vstupují do podnikatelského světa? „Ženy jsou totiž v poslední době více sebevědomé. Chtějí si plnit své sny a být nezávislé. Mezi podnikatelkami přibývají buď maminky s malými dětmi, které tím řeší třeba svůj problém na trhu práce, nebo naopak ženy ve věku 50 plus, které mají za sebou už zkušenosti ze zaměstnání a mají odrostlejší děti a říkají si, že by si rády zkusily něco nového,“ uvedla v diskusi Ženy, byznys, rodina Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Její slova potvrzují i výsledky průzkumu, v němž 73 procent respondentek uvedlo, že jim podnikání přineslo značnou svobodu a flexibilitu – časovou, rozhodovací i kariérní. Z podnikání má také větší profesní uspokojení 41,6 procenta a téměř polovině (46 procent) podnikání dalo lepší možnost skloubit kariéru a rodinu či osobní zájmy.
Výhody franšízového podnikání
Své o tom ví i Markéta Francová, podnikatelka a ředitelka franšízové pobočky OK Point v Kladně: „Mám za sebou zkušenosti z nadnárodní společnosti, kde jsem fungovala v top managementu na pozici finanční a personální ředitelky. Vyzkoušela jsem si samostatné podnikání i práci ve státní sféře, kde jsem při studiu působila jako učitelka. Jednotlivé zkušenosti jsem vyhodnocovala, abych zjistila, který model mne nejvíce profesně uspokojuje a dává mi dlouhodobě největší smysl v kombinaci s rodinou a dětmi. A vyšel mi franšízový podnikatelský formát.“
A proč právě ten? „U samostatného podnikání na takzvané zelené louce jsem musela řešit řadu přidružených činností, které s oborem podnikání mnoho společného neměly – administrativu, legislativu, účetnictví, marketing. A to jsou oblasti, které vás tolik netěší a odvádí pozornost od toho hlavního. U franšízového podnikání se o tyto věci starat nemusím, tam mám v tomto kompletní podporu ze strany franšízora, což mi dává velkou svobodu. Mohu se tak plně věnovat financím a realitám a jednání s klienty,“ dodává Markéta Francová.
Výhody v otázce financování
Podle průzkumu právě 27 procent podnikajících žen řešilo překážky zejména v oblasti administrativy, jako jsou účetní systémy pro podnikání, IT řešení, byrokracie, právní a legislativní náležitosti. Finanční překážky – nedostatek financí na podnikatelský záměr, komplikované řešení úvěru – zase pocítila zhruba jedna třetina podnikatelek (32,1 procenta).
Jak ale v diskusi uvedla Eva Svobodová, tak pro ženy podnikatelky může být jejich pohlaví výhodou právě v jednání s finančními institucemi: „Dámy jsou obezřetné a mnohdy méně riskují než muži. Nemíří na deset cílů naráz a soustředí se na to hlavní. Ženy navíc velmi dobře vzájemně spolupracují. I proto jsou z pohledu bank hodnoceny jako lepší klienti než muži.“
Například u franšízového podnikatelského modelu se na financování částečně podílí i franšízor, který je franšízantovi schopen kromě vlastních systémů back office a osvědčeného podnikatelského know-how poskytnout i úvěr.
Stejný přístup k ženám i mužům
Přístup k ženám a mužům na českém podnikatelském trhu je rovnocenný, nezáleží na pohlaví, ale na dovednostech a schopnostech jednotlivce. Alespoň tak to vnímá 43,5 procenta respondentek. Ovšem zhruba každá šestá (15,9 procenta) se domnívá, že žena jako podnikatelka je oproti muži podnikateli stále vnímána jako rarita a nemá takovou autoritu. A každá desátá (10,8 procenta) dokonce některé obory považuje za ryze mužské, v nichž třetí strany či obchodní partneři mají větší důvěru k mužům než k ženám.
Právě finance a reality by se takovým oborem mohly zdát, ale zkušenost Markéty Francové hovoří jinak: „Nemám negativní zkušenost s tím, že by mne podřízení, kolegové nebo klienti brali jako méně kompetentní, protože jsem žena. Naopak mohu říci, že v porovnání s mužskými kolegy vnímám jako naši velkou přednost značnou efektivitu práce,“ a s mírnou nadsázkou uzavírá: „Společnost na nás ženy klade vyšší nároky než na muže. Musíme být dobrými manažerkami, hospodyňkami, matkami, manželkami, u toho být krásné, žít zdravě a všechno to stíhat dohromady. To se ostatně projevuje i na pracovních schůzkách. Ty, které vedou jen ženy, jsou často dynamičtější, svižnější. To, co muži vyřídí za dvě hodiny, nám zabere třeba 30 minut, protože víme, že po práci nás ještě čekají domácí úkoly s dětmi a příprava večeře.“
Nechte se inspirovat naší další úspěšnou franšízantkou Jitkou Přibylovou, která vede dvě pobočky OK POINT v Praze. Navštivte její osobní web, kde má skvěle popsáno, jaké služby na pobočkách OK POINT klientům naleznou: https://jitkapribylova.cz/me-sluzby/