Rozhovor se franšízantem Janem Diartem
Jan Diart ušel ve své kariéře velký kus cesty. Okusil, jaké je to být zaměstnancem i zaměstnavatelem. O tom, že ta druhá pozice mu sedne mnohem více, svědčí jeho úspěšná franšízová pobočka OK POINT v Českých Budějovicích, kde se svým týmem pomáhá klientům s finančními, bankovními a realitními záležitostmi. Nabízíme vám jeho inspirativní příběh.
Vzpomínáte si na to, kdy se ve vás zrodil nápad mít vlastní franšízovou pobočku?
Na to si vzpomínám dost přesně. K franšízovému podnikání jsem se dopracoval postupně. Původně jsem byl totiž zaměstnaný jako výkonný ředitel v jedné významné nábytkářské firmě. V roce 2011 jsem ale o toto zaměstnání přišel a začal přemýšlet co dál. Měl jsem tehdy osobního finančního konzultanta ze společnosti Broker Consulting, pod kterou právě síť franšízových poboček spadá. Z jeho strany přišel nápad, že bych se mohl také vydat cestou konzultanta a že on by mi s tím pomohl. Jeho nabídky jsem moc rád využil a stali se z nás kolegové. Z nové práce jsem byl nadšený, zakrátko jsem reálně viděl, že být finančním a realitním konzultantem je prospěšná práce, která klientům skutečně pomáhá. Jak jsem postupně získával hlubší znalosti a dovednosti, začal jsem se zajímat o možnosti, jak svoje služby posunout na ještě vyšší úroveň a nabídnout je ještě většímu počtu klientů. A právě proto jsem se rozhodl otevřít si v roce 2018 franšízovou pobočku OK POINT. Velmi mi v tom pomohla jak moje rodina, která mě celou dobu hodně podporovala, tak centrála Broker Consulting, kolegové a spolupracovníci. Dnes vidím, že pustit se do franšízového podnikání byla správná volba.
Získal jste zkušenosti jak z pozice zaměstnance, tak franšízového podnikatele. V čem se podle vás tyto polohy nejvíc liší?
Těch odlišností je pochopitelně mnoho. Dřív jsem měl „nad sebou“ zaměstnavatele, teď jsem zaměstnavatelem já sám. K tomu je zapotřebí získat specifické zkušenosti, znalosti a dovednosti, které v zaměstnaneckém poměru příliš nevyužijete. Jak se říká, nikdo učený z nebe nespadl, takže jsem se v nové roli musel hodně věcí naučit a osvojit si celou řadu procesů. Ne všechno se mi na začátku úplně dařilo, ale díky tomu, že jsem měl v zádech podporu franšízora, tedy Broker Consulting, jsem se vždy z chyb poučil, a mohl se tak poměrně rychle posouvat dále. Navíc mezi franšízanty sítě OK POINT skvěle funguje sdílení know-how a zkušeností, takže jsem měl už od začátku podporu kolegů, kteří měli s řízením pobočky větší zkušenosti. Vedle kolegů mám jako franšízant k dispozici i zázemí centrály společnosti, která pobočkám OK POINT poskytuje podporu odborníků z různých oddělení od právního, realitního, technického, finančního, marketingového až po oddělení komunikace.
Kam se váš OK POINT od svého otevření posunul? Rozrostl se například váš tým na pobočce?
Myslím, že se nám za tu dobu podařilo výrazně zefektivnit a zlepšit proces celkové péče o klienta. To souvisí i s vaší druhou otázkou. Naše pobočka je dnes personálně naprosto stabilní. Všichni členové našeho týmu postupně absolvovali kompletní proces odborného vzdělávání a získali všechny licence ČNB potřebné k profesionálnímu zprostředkování finančních a realitních služeb našim klientům. Přesto jsme každý jiný, což je ale dobře. Někomu více vyhovuje zaměření na realitní služby, jiný se více věnuje pravidelnému servisu klientům, já jsem zase nejvíce zaměřený na investiční služby. Celou naši obchodní agendu máme skvěle podpořenou i naší úžasnou týmovou asistentkou, bez které už bychom si práci na pobočce ani nedokázali představit. Jsme samozřejmě připraveni mezi sebe přijmout další šikovné obchodníky, kteří mají co nabídnout nám i klientům.
A jak se za tu dobu změnily požadavky klientů, se kterými se na vás obracejí?
Řekl bych, že jejich požadavky zůstaly v zásadě stejné. Jen jsou dnes mnohem naléhavější. Například během covidové pandemie jsme s klienty často řešili, jak velkou mají vytvořenou finanční rezervu, pokud ji vůbec mají. Dalším zásadním tématem pak bylo, jestli jsou správně zabezpečeni a zda jejich pojištění kryje rizika související s pandemií. Někteří klienti také v jejím důsledku přišli o práci, takže jsme se soustředili na to, jak jejich novou situaci po finanční stránce zvládnout. Těm šťastnějším klientům naopak koronakrize nabídla investiční příležitosti v podobě propadu na finančních trzích. Požadavky, které oproti minulým letům řešíme nyní častěji, se týkají i pojištění majetku. V souvislosti s loňským tornádem na Moravě, a nyní zejména s rostoucími cenami nemovitostí, stavebních prací a stavebního materiálu ověřujeme našim klientům prakticky na denní bázi nastavení pojistných částek na pojištění nemovitosti. Nezřídka se stává, že původní částky už nedokážou pokrýt případné riziko, a jejich nemovitosti jsou tak podpojištěné.
V současné době pak s klienty asi nevíce diskutujeme o tom, jak ochránit jejich vybudovaný finanční majetek před vysokou inflací. Dalším z aktuálně velkých témat, o kterých se s klienty bavíme, jsou vklady v bankách a jejich pojištění v garančním fondu. Řada lidí si donedávna myslela, že v případě velké banky se nemůže nic zlého stát a jejich úspory jsou v ní v bezpečí. Konflikt na Ukrajině nám všem bohužel ukázal, že tomu tak vždy není.
Dalším palčivým problémem dnešní doby je bydlení. S dubnovým zpřísněním podmínek pro získání hypotéky a prudce rostoucími úrokovými sazbami je dnes stále těžší dosáhnout na nové bydlení. Projevuje se už tato situace také u vašich klientů? Co jim radíte?
Ano, také se už projevuje. V tomto směru jednoznačně doporučuji a kladu důraz na dobré finanční plánování. Leccos se dá stále ještě vymyslet. Základem je udělat si pořádek v rodinných financích a mít zajištěnou určitou rezervu. Tam, kde ale dnes cesta k řešení otázky vlastního bydlení není, je potřeba být cílevědomý a mít hodně trpělivosti, tato situace nebude trvat navždy.
Co je pro vás při jednání s klienty to nejdůležitější?
Na naší pobočce vždy platilo a platit bude, že každý klient je jedinečný, má jiná přání, potřeby, ale i jiné obavy. Někteří klienti přicházejí na náš OK POINT se špatnou zkušeností odjinud a od nás očekávají špičkovou, komplexní a srozumitelnou službu, ať už se jedná o vyřízení hypotéky, prodej nemovitosti nebo zajištění finanční rezervy na stáří. My jim tyto služby dokážeme poskytnout na míru jejich požadavkům, v tom nám pomáhá náš lidský přístup ke každému z nich, ale také sofistikované technologické nástroje, které jim srozumitelně a názorně vysvětlují, jak naše služby fungují. Největší odměnou pak pro nás je, když nás klienti dále doporučují svým blízkým, přátelům či kolegům.
Rozhovor vyšel v deníku Mlada Fronta DNES 21. dubna 2022