Od října platí změny v povinném ručení: Zelená karta končí, více úkonů se vyřídí online
Řidiči musí od října počítat s výraznými změnami v povinném ručení. Zákon č. 30/2024 Sb., který upravuje pravidla pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, přináší mimo jiné zrušení povinnosti mít u sebe zelenou kartu, rozšíření online služeb a novinky týkající se platnosti pojištění. Informujte o tom klienty a všechny další, jichž se uvedené změny týkají.
Asi nejvýraznější změnou je zrušení povinnosti vozit s sebou zelenou kartu při jízdě v České republice. Co vše nové podmínky upravují a jak je potřeba na ně reagovat?
Konec zelené karty, ale jen doma
Dosud musel mít řidič při policejní kontrole zelenou kartu vždy po ruce, od října to už nebude nutné. Pojišťovny nebudou mít povinnost tuto kartu vydávat. „Nicméně pokud se plánuje cesta do zahraničí, karta zůstává povinná. Proto se doporučuje mít ji aspoň v mobilu. Elektronická forma karty může být v zahraničí použita místo tištěné, pokud to daná země umožňuje,“ vysvětluje Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění Broker Consulting.
Plovoucí a fixní počátek ručení
Nový zákon zavádí také dvě varianty počátku platnosti povinného ručení, plovoucí a fixní. Plovoucí počátek je flexibilní a posouvá začátek platnosti smlouvy na den připsání platby na účet pojišťovny. „Tento systém je výhodný pro ty, kteří si nejsou jisti přesným datem potřeby pojištění, například při pořízení nového vozidla. Na druhou stranu však může vzniknout problém s nepojištěnými dny, což může vést k sankcím ze strany České kanceláře pojistitelů,“ dodává Jiří Váchal ze společnosti Broker Consulting. Fixní počátek naopak stanovuje jasné datum, kdy musí být pojistné zaplaceno. Pokud se platba do stanoveného termínu neuskuteční, smlouva bude automaticky stornována.
Zrychlené platby přes brány a více online služeb
Další novinkou je možnost platit povinné ručení přes platební brány. Tento způsob platby je rychlejší a umožňuje okamžité aktivování smlouvy. Pojišťovny zároveň rozšiřují své online služby. „Klienti mohou většinu úkonů vyřizovat z pohodlí domova, od sjednání smlouvy, přes elektronický podpis, až po úhradu pojistného,“ říká Jiří Váchal. Všechna data o vzniku, změně a zániku pojištění jsou automaticky zasílána České kanceláři pojistitelů, což usnadní kontrolu nad platností smluv a předejde problémům s neplatným pojištěním.
Co si pohlídat?
Přestože se některé procesy usnadňují, je důležité dát si pozor na včasné placení pojistného, zvláště u plovoucího počátku pojištění. Pokud nebude platba provedena včas, může se stát, že řidič bude několik dní bez platného pojištění, což s sebou nese riziko pokut od ČKP. Výhodou nového systému je však to, že se nebude muset klient starat o opakované vyplňování formulářů či sjednávání nové smlouvy v případě opožděné platby.
Zdroj fotografie: Pixabay