Češi tápou v důchodové reformě: Nedostatek informací a obavy ze změn
Více než třetina populace se nevyzná v tom, jak u nás funguje důchodový systém. Nejnovější průzkum Broker Consulting totiž ukázal, že se v reformě reálně orientuje jen 6 procent dotázaných.
Pozitivní zprávou, jak průzkum ukázal, na druhou stranu je, že Češi přebírají odpovědnost za důstojné prožití stáří do vlastních rukou, na důchod si v současnosti spoří či investují dvě třetiny z nich. To vše je zároveň vhodná příležitost pro naše spolupracovníky. Jen tři z deseti lidí v produktivním věku totiž stále spoléhají na státní důchod jako na hlavní zdroj příjmu ve stáří.
Více než osm z deseti respondentů v průzkumu uvedlo, že se vyzná ve fungování českého důchodového systému. Realita je však taková, že na testovací otázku odpovědělo správně jen 65 procent dotázaných. O poznání hůře jsou však na tom lidé s orientací v plánovaných změnách v oblasti důchodové reformy. Celých pětačtyřicet procent dotázaných uvedlo, že alespoň částečně ví, jaké změny se v této oblasti chystají. Reálně se však v těchto změnách vyzná jen 6 procent populace.
Kdy do důchodu? Češi preferují flexibilitu
Podstatná část produktivní populace (59 %) upřednostňuje podporu individuálního spoření a možnost odejít do důchodu dříve. Jen osm procent respondentů by však bylo pro snižování penzí a zachování současného odchodového věku. Většině Čechů rovněž nevadí (71 %) dovědět se, kdy budou moci nastoupit do důchodu, patnáct let předem. Tento výsledek ukazuje, že pro mladší obyvatelstvo není až tak důležité znát přesný termín odchodu do důchodu s velkým předstihem.
Jak by měl vypadat ideální produkt na důchodové spoření?
Více než tisícovka dotázaných měla v průzkumu možnost definovat, jak by podle nich měl vypadat ideální finanční produkt pro zajištění na stáří. Nejčastěji lidé požadují produkt, který by byl nezdaněný, pojištěný a umožňoval jednorázový výběr naspořených peněz.
„Představy lidí o ideálním finančním produktu pro zajištění na stáří se v mnoha aspektech přibližují charakteristice Dlouhodobého investičního produktu (DIP). Lidé chtějí flexibilitu investic do širokého spektra finančních nástrojů, jako jsou podílové fondy, dluhopisy či ETF. Současně je hodně láká státní podpora ve formě snížení daňového základu. To je hodně motivující a pro řadu lidí je to důvod, že si produkt sjednají,“ řekl k charakteristice ideálního finančního produktu Jan Lener, ředitel ABC Finančního vzdělávání a ředitel marketingu a komunikace Broker Consulting.
Výzkum byl realizován pro společnost Broker Consulting agenturou Ipsos prostřednictvím dotazování online panelu Populace.cz, který směřuje na populaci České republiky starší 18 let. Průzkum byl realizován metodou CASI na reprezentativním vzorku 1003 respondentů. Data byla sbírána v období od 2. srpna do 8. srpna 2024.
Zdroj fotografie: Pixabay