Husákovi učí své děti finanční gramotnosti a získávají nové klienty
Radek a Soňa Husákovi, kteří řídí brněnské obchodní místo Broker Point Premium, se rozhodli jít svým dětem příkladem. Již od útlého věku se s nimi začali bavit o financích, čímž se odlišili od mnoha jiných rodičů. Díky tomu se oběma franšízantům rozšířil navíc okruh klientů o nové a mladší.
Radek s manželkou Soňou jsou již několik let úspěšnými franšízanty Broker Consulting. Vzájemně se podporují, pomáhají si a dokáží se zastoupit. Přesto si práci začali nosit domů, a tak rovnou dětem ukazovali, jak mohou s vlastními penězi rozumně nakládat.
„Když byly děti menší, dostávaly pár korun v hotovosti, aby si mohly po škole koupit nějakou dobrotu nebo si peníze dát do pokladničky. Pravidelné kapesné v hotovosti odstartovalo ve druhé třídě,“ popisuje Radek jejich přístup. „Lepší je věnovat dětem zpočátku menší částky častěji než třeba jen jednou měsíčně. V jejich případě to byla každý týden dvacetikoruna.“
Dětské účty
Od toho byl jen krůček k tomu, aby nechali u banky založit dětské účty. „Účty jsme je neučili hned používat. Když ale děti dostaly nějaké peníze od rodiny, tak se tam daly vložit. Chtěli jsme, aby pochopily, že když nemají peníze v peněžence, musí si ohlídat, zda je alespoň nějaký zůstatek na účtu,“ vysvětluje Radek a dodává: „Ukázali jsme jim tak, že když platíme v obchodě, tak se peníze na účtu, a tedy i dostupné na bankovní kartě, neobjevují samy, ale že je tam napřed někdo musí vložit tím, že je vydělá nebo ušetří. Tedy, že platba kartou není nějaké neomezené kouzlo, kdy si můžeme koupit, co chceme.“
Vlastní platební karty
Zhruba od třetí třídy kapesné v hotovosti přestalo chodit úplně. Místo toho se přešlo na zasílání kapesného na jejich účet. Děti si tak osvojily platbu kartou a zároveň kontrolu zůstatku na účtu. „Zpočátku braly platbu kartou jako hru a byly z ní nadšené. Utrácely i více, než kolik jim na daný týden přišlo. Postupem času se ale principům jejich fungování naučily. Přijde mi, že toto neumí dobře ani spousta dospělých. Zvesela utrácejí a nehlídají si, co si mohou dovolit. A to platí dvojnásob, když platí kartou. Nebolí je to tolik, jako když mají dát bankovky z ruky,“ říká Radek. Poté rodiče pokračovali dalším pomyslným stupněm finančního kurzu. Starší syn začal posílat peníze na vlastní spořicí účet, díky čemuž získával navíc částky, které doposud dostával jako kapesné. A přidala se i dcera.
První investice a noví klienti
Soňa s Radkem si i díky tomu potvrdili, že dnešní generace mladých je více finančně gramotná, než tomu bylo dříve. V nové aplikaci Broker Wealth Management jim proto poté zřídili vlastní investiční účty. „Účty jsou založeny na mě s manželkou, abychom nad nimi měli kontrolu, a děti zatím jen pasivně sledují, co se s jejich penězi děje. Každému z nich jsem založil tři různá portfolia. Syn má více peněz v technologických společnostech. Dcera chtěla zase investovat do firem, které se snaží o dlouhodobou udržitelnost a ochranu životního prostředí.
Na otázku, zda už zvažovali, že by časem pořídili dětem nějakou větší investici, jako je třeba startovací bydlení, odpovídají: „Nechceme jim budoucnost naservírovat na zlatém podnose. Když ale budeme vědět, že se dostaly do problémů, určitě jim pomůžeme. Nesmí se automaticky spoléhat, že jim v případě potíží vždy pomůže někdo jiný. Stejně tak je budu podporovat i finančně v tom, aby si mohly vzít hypotéku a pořídit první nemovitost“ vysvětluje Radek.
Se Soňou mají už dokonce několik klientů, kteří k nim poslali pro radu vlastní děti. „Pomohli jsme jim s nastavením prvního spoření a poradili, jaké finanční příspěvky od zaměstnavatele mohou využít,“ dokládá Soňa, jak se i díky tomu oběma franšízantům Broker Consulting rozšířil okruh klientů o nové a mladší.