Jiří Tatýrek: V Brokeru si vzájemně pomáháme, přináší to prospěch celé firmě
Jiří Tatýrek je úspěšným obchodním ředitelem Broker Consulting již více než 13 let a se svým byznysem zůstal věrný Moravskoslezskému regionu. V rozhovoru jsme se zaměřili na to, co Jiří s klienty nejčastěji řeší.
S Jiřím jsme diskutovali o vývoji finančního plánování, aktuálních trendech a také o důležitosti diverzifikace portfolia a náboru nových tváří. To vše může být bezpochyby dobrou inspirací pro každého, kdo s námi spolupracuje.
V našem oboru je stěžejním produktem finanční plán. Jak se podle vás mění pohled lidí na finanční plánování v čase?
Původně k tomu přistupovali jako ke srovnávacímu prodeji. Za jejich výdaje do jednotlivých finančních produktů jsem jim prezentoval lepší služby, než jaké do té doby využívali. Ať už to byly vyšší pojistné částky, více peněz nebo všechny tyto výhody dohromady. V současnosti je finanční plán postavený úplně jinak. Na jednu stranu pořád pracujete s tím nejlepším, co trh nabízí, zároveň se ale snažíte vyjít vstříc přáním a potřebám klientů. Jinými slovy pomoci jim dosahovat a naplňovat jejich cíle. A pokud je stávající produkt, který využívají, nevhodný, nahradíme jej něčím lepším. Ukáži to na konkrétním příkladu. Když jsem v oboru začínal, bylo stavební spoření jedním z nejlepších nástrojů pro ukládání prostředků. Nyní už tomu tak není. V současnosti je celý systém více sofistikovaný a prodává se hlavně cíl, pro nějž klienti své prostředky investují. Když mi klient říká, že má například milion korun a zeptá se, jak bych mu z toho vytvořil portfolio, odpovídám, že nevím. K tvorbě plánu totiž potřebuji znát jeho investiční profil, tedy do čeho si může dovolit peníze investovat a jaké nástroje k tomu může použít. Dále bych měl vědět, v jaké je momentálně situaci.
Poměrně hodně se v poslední době skloňuje DIP. Jakou máte první zpětnou vazbu od klientů?
Málokdo z klientů se sám ozve s tím, že má o DIP zájem. Ve své podstatě musíme tento produkt aktivně nabízet a představovat. Z dlouhodobého hlediska dává DIP smysl, i když nemusí být vhodný pro každého. Tato pořád ještě novinka se zatím teprve rozjíždí, ale očekáváme, že si najde své místo v portfoliu finančních plánů.
Na co se aktuálně s klienty zaměřujete?
V současné době klademe velký důraz na diverzifikaci portfolia. Děda mě vždy učil, že bychom nikdy neměli mít všechny věci v jednom košíku, a to platí i ve finančním světě. Klíčové je, jakým způsobem jednotlivé položky rozložit. Inspirovat se můžeme například přístupem miliardářů, kteří často investují 30 procent do akcií, dalších 30 procent do dluhopisů a 30 procent do nemovitostí. Zbývajících 10 procent mohou tvořit různé alternativní investice jako zlato, kryptoměny či jiné formy investic. Nezapomínáme ani na rezervu v podobě hotovosti, která poskytuje potřebnou stabilitu. Pokud je portfolio správně nastavené, není důležité, co se právě děje na trhu, protože jeho rozmanitost zajistí dlouhodobou stabilitu a růst.
Řídíte velké a úspěšné obchodní ředitelství. Co je podle vás podstatou úspěchu celého vašeho týmu?
Náš tým se opírá o široké spektrum aktivit. Umíme finanční plánování a jsme silní v oblasti investičních nemovitostí, což je důležitá součást našich plánů. Zároveň zvládáme jednorázový prodej finančních produktů, tedy sjednavač. Tato kombinace dovedností nám umožňuje poskytovat klientům komplexní a efektivní služby, které pokrývají všechny jejich finanční potřeby.
Jak se vám daří oblast náborování?
Patříme k těm nejlepším v Brokeru. Přesto si myslím, že máme stále prostor pro zlepšení, zejména pokud jde o růst počtu nových spolupracovníků. Velký potenciál vidím v zapracovávání nových lidí.