Nejlepší obchodník roku 2012, svého času také prokurista makléřské společnosti, úspěšný prvoligový fotbalista… Všechny tyto tituly patří jednomu muži – Jaroslavu Schnindlerovi. Pokud byste čekali suverénního namachrovaného týpka, jste na omylu. První, čeho si při osobním setkání s ním po několika prvních větách všimnete, je nebývalá slušnost, skromnost a pokora. Dodnes má skvělé vztahy s lidmi z vrcholového sportu, kteří tvoří podstatnou část jeho klientely.


Jaroslave, do svých 37 let jste se živil jako profesionální fotbalista. Hrál jste za prestižní české kluby. Když jste začal působit v oboru financí, jak dlouho trvalo, než vás začali respektovat bývalí kolegové – sportovci jako profesionála na finance?

Mojí výhodou bylo, že jsem během vrcholové sportovní kariéry vystudoval v denním studiu obor ekonomie na Vysoké škole báňské v Ostravě, což není příliš obvyklé. Takže jsem s tímto neměl ani ze začátku problém.
V čem je skupina klientů – vrcholových sportovců specifická? Jsou jiní, než klienti, kteří se živí v jiných oborech?
Sportovci, respektive fotbalisti z velké části žijí realitou a nemyslí na zadní kolečka. Je pro ně důležité zabezpečení na kariéru, ale o spoření a investování uvažuje 30, maximálně 40 procent z nich. Nejčastěji proto mají zájem o úrazovky. Zabezpečení na důchod a investování – s tím mají zkušenosti spíše hráči, kteří působili někde venku za hranicemi. Někdy je těžké jim to vysvětlit, ale pracuji na tom.
Jaký servis jim poskytujete, aby byli spokojení a dávali na vás dobré reference?
Ten servis spočívá v tom, že pokud se jim něco stane, pak obejdou všechna vyšetření a já za ně vyplňuji veškeré formuláře pro pojišťovny a zařizuji vše potřebné, aby byly všechny dokumenty pohromadě. Jsou také zvyklí, že jim kdykoliv zvednu telefon, když potřebují s něčím poradit.
Je pro vás velká výhoda, že to prostředí znáte z vlastní zkušenosti?
Určitě. Spolupracuji s manažery klubů a mám od nich výborná doporučení. Manažeři působí na ty sportovce jako otcové, takže kluci na jejich doporučení dají. Někteří to dokonce mají ve smlouvě, že manažeři jim zajišťují tuto pomoc při sjednávání finančních a pojistných produktů. Ale často je to obcházení manažerů během na dlouhou trať. Když nevidí efekt hned, tak to zpravidla neřeší.
Jak získáváte nové klienty? Zaměřujete se výhradně na fotbalisty?
Mám samozřejmě i běžnou klientelu, a ze sportovců převážně fotbalisty a hokejisty. Většina z nich je na doporučení. Tato klientela je specifická v tom, že řeší věci postupně. Přijdou s nějakým konkrétním požadavkem, kterým začnu a seznámím je se vším, co pro ně můžu udělat dalšího. Dříve jsem pracoval ve firmě, která se specializovala na sportovní pojištění, proto teď nově klienty seznamuji s tím, že dělám také komplexní finanční plánování. Když jim řeknu, co všechno jsem schopen jim zařídit, většinou se pak samovolně začínají ozývat i s těmito věcmi. Vede to k tomu, že nemusím telefonovat, ale pořád volá někdo mně.
Kde všude máte klienty?
Po celé repubice, ale i na Slovensku.
Pokud vím, tak využíváte hodně partnery, respektive tzv. tipaře. Jak vám tato spolupráce funguje a kolik jich máte?
Výborně. Doporučuji to každému. Doporučení je hodně důležité. Navíc například na Jižní Moravě nejsou tak vysoké příjmy, tak mám i radost, že si můžou něco takto přivydělat. V Brokeru se mi líbí, že je tato spolupráce vedena profesionálně a ti lidé na to dostanou na tuto spolupráci doklad.
Proč jste si ke spolupráci vybral společnost Broker Consulting a opustil podnikání ve vlastní makléřské firmě?
Než jsem začal pracovat pro Broker Consulting, setkal jsem se během půl roku asi třikrát s Vilémem Podliskou. Dostal jsem zkušební přístup na OK Net, abych si mohl všechno prohlédnout a také pozvání na setkání jeho ředitelství do Tábora, které se mi velmi líbilo.
Co vás v Táboře tehdy tak zaujalo, že vás to přesvědčilo nastoupit do Broker Consulting?
Profesionalita. Všichni lidé, kteří byli na tomto workshopu, se této práci věnovali naplno. V předchozích makléřských firmách jsem zažil, že ti lidé přišli na semináře jen z donucení, a když mohli, tak vypadli. V Táboře se práci intenzivně věnovali dva dny, se zápalem hráli hru Peníze navíc… Bylo to rodinné a přirozené prostředí a práci brali všichni profesionálně. To rozhodlo.
Teď už máte roční odstup. Jak vám Broker vyhovuje dnes? Co se vám tady líbí, když znáte firmu dobře zevnitř?
Sám mám zkušenosti z budování makléřské firmy, takže vím, co to obnáší dělat smlouvy s pojišťovnami a všechno papírování. Proto považuji za obdivuhodné, jak profesionální tým kolem sebe vybudoval Petr Hrubý a čeho dosáhl a je mi jasné, že to musel dělat s nasazením 24 hodin denně. Tato práce je o lidech. Pokud se obklopíte těmi správnými, tak to funguje. Petr Hrubý má charisma, což táhne lidi. Stejně tak i Vilém Podliska.
Čeho si na Petrovi a Vilémovi vážíte? V čem je podle vás jejich síla?
Líbí se mi jejich profesionalita a umění zachovat si odstup. Mezi čtyřma očima si povídají jako kamarád s kamarádem, ale když je to na veřejnosti, nebo poradě, jsou si všichni rovni a se všemi mluví stejně. Dokáží si držet odstup, ale zároveň si udělat legraci ze sebe i z ostatních. Mají příjemné vystupování, které nikoho neurazí, nenaštve a ještě motivuje. Na těchto lidech vidíte, že pro ně nejste jen kus, který přinese peníze, ale berou vás jako osobnost.
Co je podle vás důležité pro úspěch v našem oboru?
Určitě charakterové vlastnosti. V tomto byznysu nemůžete být individualista, ale je třeba být týmovým hráčem, být přátelský, ctižádostivý, spolehlivý. Bez těchto vlastností to nejde a platí to i ve vztahu s klienty. Kdo se chová jinak, je jen otázkou času, kdy ho ten systém odstaví jinam. Ale to platí všude – i ve sportu i ve firmě. Vytříbí se to tak.
Jaké lidi chcete mít kolem sebe vy? Jaké si vybíráte?
Spolehlivé a dlouhodobé hráče, respektive partnery. Nechci takové, kteří si chtějí rychle vydělat hodně peněz a zase jít dál. To není dobré pro obchod ani pro spolupráci.
Myslíte, že úspěch ve sportu a ve financích funguje na podobných principech? Mají úspěšní lidé něco společného?
Myslím, že je jim společná soutěživost, ctižádost, touha něčeho dosáhnout. U této práce je fajn, že se tady dají vydělat dobré peníze a člověk se i těší do práce.
Na co se těšíte do práce vy?
Nikdy nevím, co mě čeká. Každý den je jiný a to je na tom krásné. Plán v diáři se mění každý den. Navíc nerad sedím v kanceláři, což tady nemusím a raději jsem pořád u klientů.
Když jste vloni dosahoval svých rekordních výsledků, kolik vás to stálo času?
Tehdy to bylo hodně náročné. Smluv bylo hodně, takže i s administrativou jsem pracoval v průměru 12-13 hodin denně. I v sobotu.
Co pro vás bylo motivací? Soutěže?
Ne, to vůbec ne. Soutěže jsem ani neměl čas sledovat. Potřeboval jsem udělat celou finanční abecedu se závěrečnou zkouškou, se vším jsem se seznamoval a do toho jsem musel dělat produkci a vydělat si peníze.
Když jste pracoval 13 hodin denně, kolik to bylo schůzek?
Denně to je kolem 3-4 schůzek. To je můj standard. Teď mám v plánu to trochu změnit a věnovat se více firemním obchodům.
Vraťme se ještě k vaší sportovní kariéře. Jak se vám podařilo dostat se mezi fotbalovou elitu?
Ze začátku jsem byl ve fotbale průměrným, možná podprůměrným hráčem. Ale mám buldočí povahu, a když chci něčeho dosáhnout, tak za tím jdu. Dostal jsem se na Evropské poháry, ale bohužel mě zarazilo zranění kolene. Už jsem měl připravenou smlouvu v Bundeslize v Německu, ale kvůli zdravotním problémům jsem neodešel.
Kdy jste se rozhodl, že chcete být úspěšným fotbalistou?
Už jako malý kluk. Tehdy jsme neměli tolik programů v televizi, běhali jsme pořád venku a hráli fotbal a největší sen byl hrát v Baníku.
Co vás to stálo se tam dostat?
Spoustu času, žádné diskotéky. Dětský život, to byly jen tréninky, soustředění a zápasy.
Dostat se do první ligy, si přeje spousta kluků. Ale splní se to jen několika. Čím se odlišují?
Je spousta dobrých fotbalistů, ale většině z nich chybí v hlavě ta cílevědomost, že chtějí něco obětovat proto, aby něčeho dosáhli. To samé platí i v obchodě – tady musíte obětovat čas, někdy peníze na cestování. Kdo zůstane doma, aby neměl náklady, ten si příjem nezvýší. Ve všech oborech je to stejné.
Čeho chcete dnes dosáhnout?
Vloni se mi narodil kluk a chci být hodně s ním. Mám celkem 4 děti – syna a dceru z prvního manželství a jejich dětství mi uteklo, protože jsem byl pořád na soustředění a viděl jsem je jednou za týden. Teď mám ještě 4letého a ročního syna. Takže teď jsem rád, když spolu snídáme, večeříme a chci s nimi trávit více času. Naučil jsem se plánovat práci tak, abych si na ně mohl udělat čas během odpoledne, zablbnout si s nimi třeba v bazénu a pak se večer zase vracím k práci.
Takže máte ve svém časovém plánu prostor na rodinu?
Přesně tak. Vždycky se snažím do svých plánů vložit děti. Snažím se schůzky domlouvat na dobu, kdy chodí kluci spávat. Například včera jsem odjel v 8 večer a vrátil jsem se v 10. Nechci ztratit jejich dětství.
Jaký pro vás byl pocit přebírat na konferenci cenu nejlepšího obchodníka?
Bylo to samozřejmě příjemné. Byla to moje první konference a nečekal jsem, že to bude až tak moc slavnostní. Ale po pravdě řečeno, je pro mě podstatné, abych si vydělal dost peněz, a neporovnávám se moc s ostatními.
Jak mluvíte se svými klienty o svých službách, aby je zaujaly a měli o ně zájem?
Hodně pomáhá vizualizace a příběhy. Každý by měl myslet na zadní kolečka a umět si představit, jak by vypadal jeho život, kdyby se mu něco stalo. Mám i vlastní životní zkušenost – příběh, který to potvrzuje. Když jsem hrál, nebyly ještě takové produkty a jediná pojišťovna nikdy neplnila tolik, aby to vynahradilo ušlý zisk. Šlo jen o tzv. bolestné. Takže jim můžu říct, jaké to bylo, když mi po úrazu klub vypověděl smlouvu… Klienti si pak představí, jaké to bude – když nebudou mít po uzdravení peníze, ani angažmá a budou čekat, jestli je někdo vezme. S pojištěním mají jistotu, že budou mít na bydlení, jídlo, dobrou rehabilitaci, aby se mohli připravit. Budou v klidu a s tím souvisí i lepší výkonnost. Viděl jsem i sportovce, kteří hráli ligu a po úrazu bez platu a bez peněz skončili v železárnách. Pak už je na finanční plán pozdě.
Jsou mezi sportovci rozdíly v tom, jak uvažují o svých penězích?
Většinou špičkoví hráči z nejlepších klubů myslí i na zadní kolečka a investují. Ale průměrní, nebo podprůměrní hráči myslí jen na to, jak si nejrychleji koupit auto, aby vypadali dobře. V tom myšlení je velký rozdíl.
Je podle vás nabídka produktů v Broker Consulting dostatečná k tomu, abychom mohli sportovce špičkově obsloužit?
Nabídka je maximální, jakou trh dává. Broker má v portfoliu všechna možná zabezpečení pro
vrcholové sportovce. To široké portfolio je obrovskou výhodou, protože klient vždycky něco z toho potřebuje. Stačí ho oslovit.
Děkuji za rozhovor.
Ptala se Eva Sadílková


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *